Crossovers, de nieuwe trend?
- 25 aug. 2016
Elk merk wil blijven innoveren om de kritische consument te blijven verbazen die vaak door het enorme aanbod de bomen door het bos niet meer lijkt te zien. Enige merk dat hier stand houd als een rots in de branding is Hendrick’s gin, zij blijken wel immuun als gin marktleider. Elke gin die vandaag het licht ziet krijgt al gauw een Navy Strength naast zich waarna er nog aanpassingen gebeuren aan het originele recept en op de markt komen als een ‘nieuwe’ gin. Wij zien vooral bij gin drinkers snel een verzadiging van het product en een schijnbaar onstilbare honger naar iets nieuwe gins…
Natuurlijk volgen verzamelaars van een bepaald merk elke release op om de collectie volledig te kunnen houden (ook al gaat dat over crossovers) waardoor een groot deel van deze ‘limited releases’ ook vaak gesloten blijven. De producenten weten dit maar al te goed, al blijkt niet elk merk direct succes te oogsten met deze werkwijze. Te vaak gaat dit gepaard met een nieuw fancy label in een unieke fles die dan nog eens prachtig wordt gepresenteerd. Laten we niet vergeten dat het vooral om de inhoud gaat. Mooi voorbeeld is Highland Park dat reeds met succes verschillende limited releases heeft gebaard. Altijd mooi verpakt en in beperkte oplage die snel uitverkopen, waarna de prijzen op het internet snel exploderen. Elke release werd de verpakking belangrijker en steeg ook de prijs enorm die niet altijd de werkelijke inhoud rechtvaardigde met als gevolg dat mensen afhaken. Hoe limited is een release van 60.000 flessen natuurlijk ook?
Sobere flessen met een pover label en zonder verpakking verkopen gewoon moeilijker. Echte whisky liefhebbers/kenners die de drank drinken en er gelukkig ook van genieten weten al langer dat bij de onafhankelijk whisky bottelaars prachtige pareltjes schuilen en vaak aan acceptabele prijzen. Bij de gin drinkers is er een snelle verzadiging van het product dat de honger naar een nieuw genummerd en gelimiteerd product blijkt aan te wakkeren. Dit gaat helaas wel ten kosten van het originele product. Benieuwd hoe deze trend zich verder zet de komende tijd.